top of page
  • לימור ביגון

הכינו גופכם לחורף


רגע לפני שהחורף לגמרי מגיע, ריכזתי עבורכם מספר המלצות שיסייעו לכם להכין את הגוף לחורף ולהימנע מהמחלות הנפוצות בעונה זו.

בשנה אנו יכולים לחלות כ 3-4 פעמים במחלות החורף (צינון, שפעת, דלקות גרון, חום, כאבי ראש וכד'), אלו יכולים להשבית אותנו למספר ימים עד שבוע ולערער את בריאותנו.

מחלות אלו קורות כתוצאה מפגיעה במערכת החיסון שתפקידה להגן על בריאותנו ולמנוע מאתנו להידבק במחלות. היא מורכבת ממכלול של איברים, תאים ומולקולות שתפקידם להגן על הגוף מפני פלישה של מיקרואורגניזמים פתוגניים כגון חיידקים, נגיפים, פטריות וטפילים. חיילי המערכת החיסונית כוללים את סוגי תאי הדם הלבנים המצויים בדמנו וברקמות שלנו.קיים מגוון רחב של תאים שלכל אחד תפקיד ומבנה ייחודי.

אז מה אפשר לעשות פשוט ומהר כדי לחזק את מערכת החיסון, לעבור את החורף בריאים ולהימנע מלחלות?

שמירה על בריאות מערכת העיכול- דרך צינור העיכול נכנסים לגופנו מזהמים רבים. על מנת לשמור על מערכת העיכול בריאה, יש להקפיד על תפריט מאוזן ומזין, לדאוג לפלורת מעיים תקינה (סביבת חיידקי מעיים החיוניים לחיסון גופנו),טלו פרוביוטיקה במידת הצורך( לאחר מחלה או לאחר שימוש באנטיביוטיקה ומדי פעם לשימור בשוטף).

שמרו על משקל תקין כדי להימנע ממחלות היכולות להוות תשתית להיחלשות מערכת החיסיון למשל סכרת, סרטן ודלקות.

תזונה היא הבסיס לכל תחלואה, אתמקד בהמלצות תזונה אשר תסייע למנוע את מחלות החורף, תחזק את מערכת החיסון ותשפר את יכולת הגוף להתגונן טוב יותר.

מה כדאי לאכול?

יש להקפיד על כמות מספקת של חלבונים החשובים לבניית מערכת החיסון שלנו, בעיקר מהצומח כמו קטניות, דגנים, זרעים ואגוזים. חלבונים מהחי, למשל סלומון ודגים נוספים המסייעים במניעת שפעת ודלקות גרון בזכות תכולת האומגה 3 שבהם.

ירקות ופירות:

כמה שיותר לגוון בצבעים וסוגים ממשפחות שונות כדי להשיג את כל הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לנו ואת נוגדי החמצון השומרים על מערכת החיסון שלנו.

דוגמאות:

אבוקדו העשיר במגנזיום, מינרל שאחד מתפקידיו העיקרים הוא חיזוק מערכת החיסון, וחיוני למניעה של מחלות החורף השונות.

פירות יער העשרים בביופלבנואידים נוגדי חמצון רבי עוצמה העוזרים להילחם בווירוסים, חיידקים ולייעל את תפקוד מערכת החיסון שלנו. למשל, באוכמניות יש קוורצטין- ביופלבנואיד המטפל באלרגיות, מסייע בשפעת ובהצטננות. דובדבנים וחמוציות עשרים בנוגדי חמצון וניתן למצוא אותם גם קפואים לאורך כל השנה.

ענבים שמכילים פיקנוגנול, נוגד חמצון חזק.

פירות הדר העשירים בויטמיןC . שימו לב, פירות אלה עשויים להוסיף ליחה, לכן במצב שכזה, אפשר להחליף אותם בפטרוזיליה, גמבה וקיווי שעשירים גם הם בויטמין C.

ירקות כתומים המכייחים ועוזרים בחימום מערכת העיכול, כמו גזר ,דלעת, בטטה ודלורית. אלו עשירים בבטא-קרוטן, הנגזרת הטבעית של ויטמין A אשר חיוני לחיזוק מערכת החיסון וממריץ את תפקוד תאי הדם הלבנים (מערכת החיסון). ויטמין זה הוא גם נוגד חמצון חזק, ויש לצרוך אותו עם רכיב שומני בתזונה לספיגה

טובה (שמן זית או טחינה למשל).

בצל ושום האנטיביוטיקה של הטבע:

שום עדיף לאכול 2 שיני שום טרי כל יום, הוא עשיר בנוגדי חמצון, בחומרים מדללי דם ובחומרים המפחיתים את משקעי הכולסטרול. כמו כן, הוא מהווה נשק טבעי עיקרי לטיפול במזהמים. כדי להימנע מהריח, ניתן לאכול איתו כוסברה או פטרוזיליה.

בצל מנקה רעלים מהכבד שאחראי על ניקוי הדם וכך מזין את כל הרקמות בגוף ועוזר לחיזוק שלו ולספיגת החומרים החיוניים לנו מהמזון ביעילות רבה יותר. מחזק את הגוף ועוזר להימנע מלהידבק במחלות חורף.

אגוזים וזרעים לא קלויים:

גרעיני דלעת אשר עשירים באבץ מינרל חשוב ביותר למערכת החיסון המסייע לייצור תאי הדם הלבנים שהם הבסיס למערכת החיסון שלנו. גרעיני חמניות, אגוזי לוז, אגוזי אליסר, אגוזי ברזיל ושקדים לא קלויים העשירים במינרלים כמו סלניום נוגד החמצון החזק ביותר, הם גם עשרים בשומן הבריא לנו. בנוסף, הם יכולים להוות מקור משלים לחלבון עם זרעים ולכן טובים למערכת החיסון שלנו.

מה לשתות?

שייקים ירוקים:

המכילים כמות גדולה של ירקות עשירים בוויטמינים , מינרלים וכלורופיל ומסייעים לחיזוק מערכת החיסון. למשל, מיץ נבט חיטה שעשיר מאד בוויטמין E המנקה את הדם ומחזק את מערכת החיסון. גם אותו יש לצרוך עם רכיב שומני לספיגה טובה יותר.

.

חליטות ותבלינים:

במזון או תה, אלו בעלי אנרגיה מחממת וממריצים את תפקוד מערכת החיסון, מורידים חום ודלקת , נלחמים בווירוסים, זיהומים וחיידקים, אנטי בקטריאליים.

בין החליטות והתבלינים שכדאי לצרוך בחורף: קינמון, ציפורן, אורגנו, זעתר, כמון, הל, כורכום, ג'ינג'ר, פרופוליס, תימין, סמבוק שחור ולוונדר. אפשר להכניס אותם לכל תבשיל, חליטה או מרק חם.

זכרו שמרק עוף מהווה בפני עצמו תרופה ידועה למלחמה בשפעת, בהתקררות ובהצטננות בגלל תכולת

המינרלים הגבוהה.

צמחי מרפא:

צמחים מחממים (טרמוגנים) המעלים את חום הגוף שהוא אחד ממנגנוני הסיוע במלחמה נגד חיידקים ווירוסים למערכת החיסון. החום הממריץ את תנועתיות כדוריות הדם הלבנות ומגביר ייצור אינטרפרון חלבון המשתתף בלחימה נגד וירוסים וחיידקים.

דוגמאות:

ג'ינג'ר וקינמון מגבירים את יצירת האינטרפרון. אפשר לשים אותם במזון או להוסיף אותם למיץ מלימון שלם ולשתות כפית שלהם בכוס מים, אפשר גם לשתות בחליטות במהלך היום.

אכינצאה ואסטרגלוס צמחים הממריצים את פעילות תאי הדם הלבנים. אכינצאה צמח לשימוש המיועד לטווח קצר, לשלב האקוטי (בו המחלה חריפה), שימוש של מספר ימים עד חודש וחצי, יעיל ביותר כטינקטורה למיצוי אלכוהולי של הצמח.

האסטרגלוס הוא מתאים לשימוש לטווח הארוך גם למניעת תחלואה וגם לחיזוק חיסוני, צורת השימוש העדיפה בתמצית יבשה בכמוסות.

ציפורני חתול הוא צמח אנטי בקטריאלי, פטריות ״כוח״ (ריישי, מייטאקי ושיטאקי) המחזקות את מערכת החיסון, סמבוק שחור וצמחים רבים נוספים.

גורמים נוספים המשפיעים על מערכת החיסון:

לחץ נפשי:

מגביר את הסיכוי שלנו לחלות באופן כללי ומגביר את הסיכוי לשפעת, צינון ופגיעה במערכת החיסונית שלנו בגלל שחרור של הורמוני הסטרס (לחץ) קורטיזול. אלו פוגעים בתפקוד התקין של תאי הגוף ומקשים על הגוף והמערכת החיסונית שלנו בהגנה מפני חיידקים התוקפים את גופנו. מצבי סטרס גורמים להפרשת ציטוקינים- חומרים מחוללי דלקת. זהו גלגל לחץ המשפיע על רבדים רבים, למשל פוגע בשינה ומחסור בשינה מוסיף לחץ ושניהם יחד פוגעים בהתנהלות שלנו, בתזונה ובאורח חיינו.

כל אלו יוצרים תגובת שרשרת המדרדרת את מצבנו, מסבה לנו נזק והופכת אותנו לפגיעים למחלות השונות.

יש להימנע מגורמי סטרס ולהפחית אותו- תעשו מה שעושה לכם טוב (מנוחה, בילויים, מפגש עם חברים, ספר וסרט טוב, פעילות גופנית וכד'

אוויר פתוח על פני מקומות סגורים:

האוויר הפתוח יחזק את מערכת החיסון שלכם, ייתן לכם מנוחה מהחיידקים, ייתן לכם הפוגה במהלך היום ויוסיף לרוגע שלכם, מקומות סגורים מלאים באנשים שחלקם חולים כבר ובמגוון חיידקים. הקפידו שהסביבה המאווררת תהיה חמימה והתלבשו היטב. שלבו פעילות גופנית ( הליכה/ ריצה וכד') באוויר הפתוח, זו תשפר את תפקוד מערכת החיסון שלכם ותחזק אותה.

היגיינה:

שמרו על ניקיון, ברוק יש חיידקים רבים הימנעו מלאכול מפה לפה, צחצחו שניים בצורה יסודית אל תקררו לילדים את האוכל בפה שלכם.

שטפו ידיים לעיתים קרובות לפני שנוגעים בעיניים, אף, פה וכדומה. צינון ושפעת מופצים בצורה יעילה ומהירה באמצעות מגע (לחיצת ידיים, מגע בדברים הצוברים חיידקים כמו מקלדות, צעצועים, מעקה באוטובוס וכדומה) ויכולים להדביק אותנו במזהמים, השתמשו בסבון נוזלי ולא מוצק שנשאר וצובר חיידקים ונגבו היטב, החזיקו תכשיר לניקוי סטרילי במהלך היום.

לסיכום, הקפדה על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית ושמירה על הגוף והנפש ישמרו על מערכת חיסון חזקה שתגן על בריאותנו.

מאחלת לכם חורף חופשי ממחלות ובריאות טובה.

71 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page